Allvarligt fulspel bakom Tamiflu

Publicerad 2010-03-29

Tamiflu_miniDen svenska regeringen har importerat den påstådda antivirusmedicinen Tamiflu för 200 miljoner kronor som placerats i ett hemligt lager. Men nu ifrågasätts det vetenskapliga underlaget som beslutet fattades på, detta efter granskningen av läkemedelsbolaget Roche och det underlag som preparatet inhandlats på.

Enligt programmet Kalla fakta har statsepidemiologen Annika Linde, som burit ansvaret för hur Tamiflu brukas, på samma gång gjort reklam för den och fått betalt för detta av schweiziska Roche, just det företag som producerat Tamiflu.

År 2002 ska hon enligt Kalla fakta ha deltagit i en reklambroschyr för Tamiflu, något hon själv förnekar och påstår att det endast handlade om en sammanfattning på ett möte hon deltagit på och som hon inte fått betalt för.

Tamiflu är en medicin som sägs motverka influensa. Enligt Roche förkortar Tamiflu sjukdomsförloppet med 1-3 dagar, ger en stor skyddseffekt på mellan 70-90 % och minskar hospitaliseringen med 60 procent. Men hela åtta av tio studier som läkemedelsbolaget uppvisar som sina källor är inte fullständiga eller publicerade och de andra två övriga har avslöjats varit skrivna av en spökskrivare på ett PR-bolag.

tamiflu-produktion
”Schweiziska Roche har tjänat runt 75 miljarder kronor på försäljning av produkter  kring fågel- och svininfluensan”

Lindes uppgift ska ha varit att föra fram Roches budskap på ett förtroendeingivande sätt. Tamiflu fick sitt stora uppsving vid uppståndelsen kring fågelinfluensan år 2004 och sålde slut för andra gången då rädslan för svininfluensan spreds över världen förra året. Roche har tjänat stora pengar, omkring 75 miljarder kronor, på försäljning av produkter kring fågel- och svininfluensan. Många tunga forskare går nu emot och tvivlar på det vetenskapliga bakom Tamiflu, bl.a. den kända forskarsammanslutningen Cochrane Collaboration har gjort granskningar och ifrågasätter preparatet, men rådatan som studierna bygger på är inte tillgänglig för dem.

– Därför kan vi varken verifiera kvaliteten på läkemedlet eller resultaten, berättade Tom Jefferson från Cochrane Collaboration som är ledande bakom granskningarna av Tamiflu.

– Det finns en betydande osäkerhet om effekten, berättade han till Kalla fakta.

Professor Carl Heneghan från universitetet i Oxford som också han granskat preparatet bekräftar också att det inte existerar något som helst bevis för någon skyddseffekt överhuvudtaget.

– Enligt min mening är den lika med noll, sade Heneghan.

Nu varnar kritikerna för skadliga bieffekter i form av bl.a. magproblem, men även vanföreställningar mm.

Det var Socialstyrelsen i Sverige som rekommenderade regeringen att köpa preparatet, men myndigheten har inte heller haft insyn i rådatan som det sägs att Roches studier är byggda på. Socialstyrelsen har alltså själva inte granskat preparatet eller studierna som Tamiflu varit baserat på, utan godtagit Läkemedelsverkets utlåtande som endast baserats på tillverkaren Roches egna preferenser.

AnnikaLinde
”Jag minns inte om jag fått betalt, svarar Annika Linde, statsepidemiolog på Smittskyddsinstitutet i samband med att hon tidigare gjort reklam för Tamiflu.”

Kalla fakta påstår vidare att Annika Linde har samarbetat med Roche mellan år 1995-2009, samtidigt som hon skrev behandlingsrekommendationer på Smittskyddsinstitutet och fattade stora och avgörande beslut hur den ska användas. Under denna tid godkändes Tamiflu i Sverige och resten av EU.

– Jag fattade aldrig beslut om användning eller inköp. Samarbetet med Roche grundar sig i att de bad mig sitta med i en expertpanel, sade Annika Linde till sitt försvar.

–  Har du fått betalt? frågade Kalla fakta.

– Jag har fått reseersättning till möten jag blivit inbjuden, men inte betalt, svarade Annika Linde. – Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag fick betalt.

Men enligt den kartläggning som Kalla fakta genomfört har Smittskyddsinstitutet erhållit över 400.000 kronor de senaste åren från Roche.

– Det pengarna har jag inte fått ett öre av. Största delen av pengarna som Smittskyddsinstitutet fick var för att de genomförde en studie om HIV åt Roche, svarade Annika Linde.

Enligt David Reding, talesperson för Roche, finns rådatan bakom studierna tillgängliga på en dataserver som det går att få tillgång till i krypterad form. Det handlar om sekretess på grund av att personerna som deltagit i studierna ska vara anonyma.

– Och det finns överväldigande bevis på läkemedlets effekt, berättade han till Kalla fakta.

Reding förnekar att Roche anlitat ett PR-bolag.

– Det handlar om en medicinsk skribent vid ett medicinskt kommunikationsbolag. Vi är säkra på att det här är gjort som det ska, sade David Reding. 

Mikael Nordin
mikael.nordin@aktionforsverige.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två + elva =