Svensk Handel ratar Dalahästar

Publicerad 2008-09-23

SVERIGE  Idag den 23 september höll Svensk Handel ett heldagsseminarium med titeln ”Lönsam mångkultur” i syfte att visa ”hur mångkultur skapar affärsmöjligheter.” I Metro har man gjort reklam för evenemanget under parollen ”Dalahästar och potatis – hur kul är det i längden?”

   Seminariet riktade sig främst till företagsledare, marknadschefer samt ansvariga inom rekryteringsbranschen. Under förmiddagen utlovades ”föredrag av ett antal företagsledare som använder det faktum att Sverige är ett mångkulturellt land för att utveckla sina affärer”, och under eftermiddagen var det ”konkreta exempel på hur företag kan dra nytta av mångfald” på schemat. Under dagen presenterades också ”Mångkulturella Almanackan 2009”, som tagits fram av Svensk Handel i samarbete med Mångkulturellt Centrum, och som innehåller uppgifter om 25 olika nyår och 200 andra helgdagar, allt i syfte att underlätta för affärskedjor i Sverige att dra ekonomisk nytta av situationen i landet.

   De stora företagsledarna tycks väldigt förtjusta i den sk mångkulturen, men många undrar om denna förtjusning blott bottnar i ekonomiska intressen, då företagsledarna och deras familjer inte tycks ha det minsta intresse av att själva  leva i de mångkulturella områdena för att berika sig även i andlig mening.

    Svensk Handel är en organisation som arbetar med näringspolitik och som anser att ”Fri handel över nationsgränserna gagnar alla, såväl företag som konsumenter. Alla former av handelshinder ska därför elimineras.” (ur Svensk Handels program 2006-2008).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem − två =